​Jak připravit kolo na sezonu? Buďte pečliví, radí Kreuziger

Konečně jaro! A s ním startuje i cyklistická sezona. Nezáleží na tom, jestli jste v zimě na kole jezdili nebo ne, důkladnou přípravu na jaro byste tak jako tak neměli podcenit. „Je důležitá proto, aby se předešlo různým problémům,“ říká cyklistická legenda Roman Kreuziger, pátý na Tour de France 2013. Co zvládnete sami a co byste raději měli přenechat odborníkům?

Zdroj: archiv Roman Kreuziger

Je to každoroční rituál. Po dlouhé zimě otevřete sklep nebo garáž a skoro obřadně vyvedete kolo ven. Ještě než na něj poprvé sednete a projedete se, můžou se vám hodit doporučení na následujících řádcích.

Čím začít? Třeba prostou kontrolou pohledem. „Ať už se na kolo podíváte sami, nebo ho odnesete mechanikovi, můžete zjistit spoustu věcí. Třeba jestli nemáte zpuchřelé duše nebo pláště, v jakém stavu je řetěz a další detaily,“ vypočítává česká cyklistická ikona Roman Kreuziger.

Ideál: oprášit, namazat a nafouknout

Jedním z prvních kroků by mělo být i důkladné umytí kola. „Pokud bylo používané ve škaredém počasí nebo hodně jezdilo v písku, je nutné vymýt ložiska a promazat v nábách, ve středu, aby to nepraskalo,“ radí Kreuziger. „Pokud je kolo starší, je potřeba mrknout i na lanka a bovden. U kotoučových brzd to chce doplnit tekutinu do hydraulických brzd.“

U kola je to podobné jako třeba s autem. Snazší úkony zvládnete sami, ale složitější záležitosti byste ve vlastním zájmu měli nechat na servisu. „Výměnu plášťů nebo duše si můžeme udělat doma, zato doplnění tekutiny do brzd nebo výměnu řetězů či ložiska bych svěřil servisu,“ poznamená Kreuziger.

Ptáte se, kolik času může příprava kola na sezonu zabrat? Záleží, jak moc jste byli poctiví na konci podzimu, když jste bicykl ukládali na odpočinek. „Pokud ho mechanik dal po minulé sezoně dohromady, stačí kolo skoro jen oprášit, namazat a nafouknout. Pokud ne, doporučuju ho odvézt do servisu, abyste měli jistotu, že bude v pořádku,“ vykládá Kreuziger.

Po cross country vždy k mechanikovi

Odborný servis by kolo mělo dostat i v případě, že jste na něm jezdili celou zimu. Rozhodně to není „polehčující okolnost“ pro to, abyste přípravu na sezonu vynechali. Naopak. „Kolo v zimě trpělo, jezdilo v soli či blátě,“ připomíná Kreuziger. „V tomhle případě je dobré ho rovnou nechat zkontrolovat experty. Nám samotným by to zabralo spoustu času a nerozumíme tomu tak jako mechanici v servisu.“

Pozor, přípravou na sezonu péče o kolo nekončí. Neměli byste ji zanedbávat ani během roku. „Pokud má někdo nové kolo, je dobré po třech či čtyřech jízdách všechno dotáhnout, aby se něco nepovolilo a nespadli jste. Jinak je třeba jednou za pár měsíců dotáhnout sedlo nebo řidítka. A před každou jízdou bychom měli kontrolovat tlak v pneumatikách a namazat řetěz,“ vyjmenovává Kreuziger nutné úkony.

Nezáleží jen na frekvenci užívání kola. Důležitý je i terén, v kterém jezdíte. „Pokud jde o gravelové nebo zpevněné cesty, péče během roku nemusí být až tak velká,“ vysvětluje Kreuziger. „Ovšem pokud jezdíte cross country a dáváte tomu zabrat, měli byste kolo téměř po každém víkendu odnést mechanikovi, aby ho vyčistil a dal dohromady.“

Partner Partner

Sport v okolí, společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru, pomáhá veřejnosti najít co nejsnazší cestu ke sportu.

Partner Partner Partner Partner